ISSN 2657-9596

Przełomowa decyzja: sieć hurtowni Metro wycofuje jaja z chowu klatkowego na całym świecie

21 lutego 2020

Grupa Metro, jeden z największych koncernów handlowych na świecie, podpisała globalną deklarację o całkowitej rezygnacji ze sprzedaży jaj pochodzących z chowu klatkowego. Zmiana obejmuje takie kraje jak Rosja, Ukraina, Chiny czy Indie – jest to przełomowa decyzja w temacie dobrostanu kur niosek.

Grupa Metro – której punkty w Polsce funkcjonują pod nazwą Makro – nie będzie już sprzedawać jaj oraz płynnych przetworów jajecznych pochodzących z hodowli klatkowej. W Polsce Makro podpisało deklarację o rezygnacji z jajek “trójek” już w 2017 roku. Tym razem deklaracja obejmuje wszystkie kraje, w których funkcjonuje grupa Metro, a jest ich aż 26. Okres przejściowy różni się w zależności od sytuacji społecznej i ekonomicznej danej części świata – w krajach Europy Zachodniej i Południowej potrwa do 2022 roku, Europy Wschodniej – w tym w Polsce, Rosji i na Ukrainie – do 2025 roku, a w krajach azjatyckich, w tym w Chinach, do 2027 roku.

Decyzja grupy Metro świadczy nie tylko o coraz większej odpowiedzialności i świadomości dużych biznesów w temacie dobrostanu zwierząt, ale pokazuje także aktywne zaangażowanie przedsiębiorstw w poszukiwanie i rozwój lepszych pod względem warunków dla zwierząt alternatywnych systemów hodowli.

Decyzja Makro z 2017 roku o podpisaniu deklaracji o rezygnacji z jajek z chowu klatkowego niezmiernie nas ucieszyła, natomiast globalna polityka potwierdza, że firma traktuje poważnie kwestię dobrostanu zwierząt na całym świecie, nawet w krajach, w których ten temat nie jest jeszcze powszechny – mówi Maria Madej, koordynatorka kampanii biznesowych Stowarzyszenia Otwarte Klatki – Gratulujemy grupie Metro i dziękujemy, że wysłuchali próśb konsumentów, ta decyzja wpłynie pozytywnie na życie milionów zwierząt – dodaje Madej.

Odejście od chowu kur w systemie klatkowym ma silne poparcie wśród społeczeństwa. Według badań przeprowadzonych w lutym 2018 roku przez IBRiS na zlecenie Stowarzyszenia Otwarte Klatki 82,4% ankietowanych uważa, że hodowla klatkowa nie zapewnia kurom odpowiednich warunków, a wyniki Eurobarometru wskazują, że aż 90% obywateli Unii Europejskiej pragnie poprawy ochrony zwierząt.

Grupa Metro jest świetnym przykładem odpowiedzialnego społecznie biznesu i liczymy na to, że podążą za nią kolejne przedsiębiorstwa – mówi Maria Madej – Wierzymy, że los zwierząt i opinia konsumentów są dla nich ważne i podejmą one odpowiednie kroki, aby wyjść konsumentom naprzeciw i zadbać o dobrostan zwierząt, tak jak zrobiła to Grupa Metro – dodaje.

Polska jest jednym z największych producentów jaj w Europie – jak mówi dyrektorka Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz Katarzyna Gawrońska ponad jedna trzecia wyprodukowanych jajek przeznaczona jest na eksport. Pomimo że firmy w Polsce od kilku lat pracują nad wycofaniem jaj z chowu klatkowego, zmiany w systemie produkcji są powolne.

Już niedługo na całym świecie może zabraknąć chętnych na importowanie jajek pochodzących z chowu klatkowego – komentuje Maria Madej – Prowadzimy rozmowy z producentami jaj odnośnie alternatywnych metod chowu i mamy nadzieję, że klatki już niedługo przejdą do historii – dodaje.

Globalna polityka Grupy Metro jest dowodem na to, że trend rezygnacji z jajek “trójek” nie obejmuje już tylko USA czy Europy Zachodniej, ale także kraje wschodnie.

Pełna deklaracja jest dostępna na stronie sieci: https://www.metroag.de/en/company/responsibility/procurement

Zdjęcie: Andrew Skowron (Otwarte Klatki)

Jeśli nie zaznaczono inaczej, materiał nie może być powielany bez zgody redakcji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.