5 rzeczy, dzięki którym poczujesz się lepiej

Sam Thompson
1 stycznia 2014

Te pięć wskazówek opracowali eksperci i ekspertki New Economics Foundation na zamówienie brytyjskiego rządu i na podstawie danych zgromadzonych przez rządowy think tank Foresight w ramach badań jakości życia. Obejmują one rzeczy, które każdy z nas może codziennie robić, aby poprawić swoje samopoczucie i zabezpieczyć się przed problemami natury psychicznej. Wskazówki te mogą być też stosowane do polepszenia warunków w miejscu pracy, poprawy funkcjonowania placówek ochrony zdrowia, promocji zdrowia psychicznego czy projektowania lepszej polityki społecznej.

Pielęgnuj więzi

Z ludźmi wokół ciebie. Z rodziną, przyjaciółmi, koleżankami i sąsiadami. W domu, pracy, szkole lub społeczności lokalnej. Myśl o tych więziach jako fundamentach twojego życia, inwestuj czas w ich rozwijanie. Dzięki nim każdy twój dzień będzie bogatszy.

Bądź aktywna/aktywny

Przejdź się na spacer lub pobiegaj. Wyjdź na zewnątrz. Pojeździj na rowerze. Uprawiaj ogródek. Tańcz. Ćwiczenia fizyczne poprawią twoje samopoczucie. To ważne, byś odkrył/a aktywność fizyczną, która przynosi ci radość i pasuje do twojego poziomu mobilności i sprawności.

Bądź uważny/uważna

Bądź ciekaw/a. Dostrzegaj wokół to, co piękne. Zauważaj to, co niezwykłe. Zwracaj uwagę na zmieniające się pory roku. Smakuj moment, bez względu na to, czy właśnie idziesz do pracy, jesz obiad czy rozmawiasz z przyjaciółmi. Bądź świadom/a świata wokół ciebie i tego, co czujesz. Zwracanie uwagi na własne doświadczenie pomoże ci docenić to, co dla ciebie ważne.

Nie przestawaj się uczyć

Spróbuj czegoś nowego. Odśwież swoje dawne hobby. Zapisz się na jakiś kurs. Weź w pracy inne zadanie. Napraw rower. Naucz się grać na instrumencie albo gotować. Wyznacz sobie cel, którego osiągnięcie da ci satysfakcję. Uczenie się nowych rzeczy to nie tylko zabawa, lecz także sposób na to, by poczuć się pewniej.

Dziel się z innymi

Zrób coś miłego dla przyjaciela lub nieznajomej. Podziękuj komuś. Uśmiechnij się. Podejmij wolontariat. Przyłącz się do jakiejś społeczności. Rozglądaj się wokół i obserwuj samego/samą siebie. Dostrzeżenie tego, jak ty sam/a i twoje szczęście wiążą się z szerszą społecznością, może być źródłem niewiarygodnej satysfakcji. W ten sposób budujesz więzi z ludźmi wokół ciebie.

Tekst pochodzi ze strony New Economics Foundation.

Jeśli nie zaznaczono inaczej, materiał nie może być powielany bez zgody redakcji.