Dlaczego intruktorzy fitness są szczęśliwsi od prawników

Karen Jeffrey
3 kwietnia 2014

Karen Jeffrey z New Economics Foundation wyjaśnia związek między pracą a satysfakcją z życia. Pisze też o 5 rzeczach, które powinien wiedzieć każdy pracodawca.

Brytyjski rząd opublikował niedawno wyniki badań nad tym, które zawody dają najwięcej szczęścia. Wynika z nich, że prawnicy (przeciętny roczny dochód 75 tys. funtów), deklarują niższą satysfakcję z życia niż instruktorzy fitness – mimo że zarabiają rocznie o 60 tys. funtów więcej od nich. (Pełny ranking satysfakcji życiowej zawodów można znaleźć pod tym linkiem).

Jasno więc widać to, co skądinąd można było podejrzewać: pieniądze nie są jedynym czynnikiem decydującym o tym, w jakim stopniu ludzie pracujący w różnych zawodach czują się zadowoleni z życia. Co poza tym ma na to wpływ? New Economics Foundation ogłosiła raport Well-being at work, w którym podsumowujemy badania nad samopoczuciem ludzi w miejscu pracy. Okazuje się, że wpływa na nie 5 czynników.

  • Równowaga między pracą a życiem. Brak równowagi między pracą a czasem wolnym to jeden z głównych czynników zwiększających stres w pracy. Samopoczucie pracownika ma tendencję do tego, by rosnąć wraz z liczbą przepracowanych godzin aż do osiągnięcia pułapu 33-55 godzin tygodniowo. W przypadku osób pracujących dłużej znacząco rośnie groźba przeciążenia pracą.
  • Wykorzystanie swoich umiejętności i poczucie rozwijania się. Kiedy ludzie postrzegają swoją pracę jako zgodną z ich umiejętnościami i życzeniami, rośnie ich satysfakcja z życia i spada poziom stresu. Satysfakcja z pracy maleje, gdy nasze zdolności pozostają niewykorzystane, rośnie zaś, gdy mamy szansę rozwinąć nowe umiejętności. Wygląda więc na to, że nabywanie nowych, przydatnych w pracy kompetencji leży zarówno w interesie pracodawcy, jak i pracownika.
  • Poczucie kontroli. Dysponowanie pewnym zakresem kontroli w miejscu pracy pozytywnie wpływa na zadowolenie z niej. Brak kontroli negatywnie przekłada się na wydajność, co z kolei odbiera nam satysfakcję z wykonywanej pracy. Korzyści związane z dobrym samopoczuciem pracowników znacząco rosną, gdy menedżerowie i pracownicy wspólnie pracują nad budową zaufania, które pozwala każdemu na sprawowanie kontroli nad własną rolą w organizacji.
  • Stosunki w pracy. Nie trzeba nikomu tłumaczyć, że dobre relacje międzyludzkie w pracy sprzyjają dobremu samopoczuciu, podczas gdy zła atmosfera znacząco je obniża. Ale wpływ stosunków w pracy jest dużo silniejszy, niż można by podejrzewać. Okazuje się, że praca z menedżerem, do którego ma się zaufanie, ma zarówno na zadowolenie z pracy, jak i ogólną satysfakcję życiową, większy wpływ niż nawet znacząca podwyżka.
  • Sprawiedliwa płaca. Na koniec, chociaż satysfakcja z pracy wzrasta do pewnego momentu wraz z dochodem, powyżej pewnego pułapu ten efekt staje się coraz słabszy. Oznacza to, że jeśli pracodawca chce zwiększyć satysfakcję całego grona swoich pracowników, najbardziej efektywnym kosztowo sposobem jest podniesienie pensji tym, których zarobki są najniższe.
  • Jak wynika z badań, które przytaczamy w naszym raporcie, pracodawcy powinni przyjąć zbalansowane podejście do wspierania satysfakcji pracowników w miejscy pracy. W tym celu trzeba w nich dostrzegać jednostki, których życie zawodowe nierozerwalnie łączy się z rozwojem osobistym, zaś poprawę jakości życia w miejscu pracy traktować jako wspólne zadanie obu stron.

    Dobra wiadomość jest taka, że brytyjski rząd prawdopodobnie podejmie w przyszłości aktywne działania na tym polu. Niedawny raport byłego szefa służby cywilnej Gusa O’Donnella wskazuje poprawę jakości życia w miejscu pracy jako jedno z 12 najważniejszych zadań dla rządu. O’Donnell przekonuje, że analiza jakości życia powinna wpływać na politykę rządu w różnych obszarach zarówno dlatego, że zwiększa to dobrobyt ogółu ludności, jak i ze względu na korzyści dla pracodawców – od mniejszej cyrkulacji pracowników po niższy poziom zwolnień chorobowych.

    Dla tych, którzy chcą zmierzyć i poprawić wpływ swojego miejsca pracy na jakość życia, New Economics Foundation uruchomiła internetowe narzędzie Happiness Works.

    Artykuł Well-being at work: 5 things every employer should know ukazał się na stronie New Economics Foundation.

    Jeśli nie zaznaczono inaczej, materiał nie może być powielany bez zgody redakcji.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.