ISSN 2657-9596

Pierwsza w historii decyzja o redukcji spalin lotniczych

09/02/2016

Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) podjęła decyzję o redukcji produkcji spalin lotniczych o 4% w samolotach, które wejdą do użytku od 2028 r. Przewodniczący tego ciała, Olumuyiwa Benard Aliu, stwierdził, że wobec przewidywanego podwojenia liczby pasażerów lotnictwa cywilnego do roku 2030, należy postępować rozsądnie i zrównoważenie.

Biały Dom decyzję określił „ważnym wydarzeniem”, a komentatorzy podkreślają, że jest to pierwsza w historii decyzja dotycząca redukcji emisji spalin lotniczych. Kwestia ta została pominięta podczas rokowań paryskich w grudniu zeszłego roku, co było mocno krytykowane, wobec faktu, że spaliny lotnicze są jednym z najszybciej rosnących źródeł zanieczyszczenia środowiska naturalnego na świecie.

Nie wszyscy jednak są zadowoleni z pomysłu ICAO. Międzynarodowa Rada na rzecz Czystego Transportu (ICCT) ogłosiła, że decyzja ICAO nie będzie miała wpływu na klimat. Po pierwsze, samoloty, które będą startowały w 2028 r. mają być o 10% bardziej efektywne w zużyciu paliwa od dzisiejszych modeli, co ma sprawić, że czteroprocentowy próg wprowadzony przez ICAO będzie martwą literą prawa. Po drugie, ICAO nie zajęło się kwestią samolotów wprowadzanych na rynek w ciągu kolejnych dwunastu lat. W 2027 r. do użytku będzie można wprowadzić samolot wysoce zanieczyszczający, który będzie służył przez kolejne trzy dekady i w ten sposób zatruwał środowisko, mimo formalnych ograniczeń w emisji.

Dodał: Łukasz Markuszewski

Jeśli nie zaznaczono inaczej, materiał nie może być powielany bez zgody redakcji.

Discover more from Zielone Wiadomości

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading