ISSN 2657-9596

Poprawa dobrostanu kur niosek: ranking sieci sklepów

20/05/2020
Aktywiści Stowarzyszenia Otwarte Klatki w ramach kampanii “Jak one to znoszą?” opracowali ranking sieci sklepów, które do końca 2019 roku wydały deklarację o wycofaniu ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego najpóźniej do 2025 roku. Na podium znalazły się supermarkety ALDI, Auchan, Carrefour, Kaufland oraz PSD Sklepy Gama.

Troska o dobrostan zwierząt stała się w ostatnich latach znaczącą częścią odpowiedzialności społecznej biznesu. Jednym z elementów dbania o lepsze warunki życia zwierząt jest wycofanie ze sprzedaży jajek “trójek”, czyli tych pochodzących z chowu klatkowego. Coraz więcej sieci sklepów decyduje się na rezygnację ze sprzedaży takich jaj na rzecz tych pochodzących z chowu alternatywnego (ściółkowego, z wolnego wybiegu lub ekologicznego). Aktywiści Stowarzyszenia Otwarte Klatki w ramach kampanii “Jak one to znoszą?” sporządzili ranking sieci supermarketów, które do 2019 roku zobowiązały się wycofać ze sprzedaży jaja z chowu klatkowego najpóźniej do 2025 roku.

W badaniu wzięło udział 12 sieci sklepów: ALDI, Carrefour, Auchan, Kaufland, PSD Sklepy Gama, Netto, Polomarket, Lidl, Market Jan, Biedronka, Topaz i PSH Lewiatan. Kwestie, które zostały uwzględnione przy tworzeniu rankingu to transparentność i zakres opublikowanych zobowiązań do wycofania jaj z chowu klatkowego, poczyniony od czasu podjęcia zobowiązania postęp we wdrażaniu jego założeń oraz promowanie kupna jaj z różnych systemów hodowli. Na pierwszym miejscu uplasowała się sieć supermarketów ALDI. Na tę decyzję wpłynęła publikacja na oficjalnej stronie czytelnego oświadczenia o szerokim zakresie, które dotyczy zarówno jaj świeżych wszystkich marek (w tym własnej), jak i produktów gotowych marki własnej zawierających jaja. Sieć w najbliższej przyszłości planuje zrezygnować z promocji kupna jaj z chowu klatkowego. Na podium znalazły się także sklepy Auchan i Carrefour (drugie miejsce) oraz Kaufland i PSD Sklepy Gama (trzecie miejsce).

Na szczególne wyróżnienie zasługuje supermarket online FRISCO.PL, który jako pierwsza duża sieć handlowa wycofał jajka “trójki” ze sprzedaży już w styczniu 2019 roku.

Wszystkie sieci znajdujące się na podium zrobiły postęp w wycofywaniu jaj klatkowych w stosunku do zeszłego roku, bez wyjątków promują kupno jaj z hodowli alternatywnych wśród swoich klientów i mają transparentne oświadczenia o wycofaniu jaj “trójek”.

Sieci ALDI, Auchan, Carrefour i Kaufland już teraz nie oferują jaj świeżych z chowu klatkowego w marce własnej. Sieć sklepów Gama zredukowały ilość jaj klatkowych w ofercie o 50%. ⅓ jaj świeżych w ofercie sieci sklepów Lidl i ponad 30% jaj świeżych marki własnej sprzedanych w Grupie Jeronimo Martins, do której należy Biedronka, to jaja z hodowli alternatywnych.

W przeprowadzanym badaniu duże znaczenie miała kwestia promocji (lub jej braku) jajek “trójek”. Na 12 sieci sklepów, które wypełniły ankietę, 10 promuje zakup jaj świeżych z chowu alternatywnego wśród swoich klientów. 7 z 12 sieci sklepów – ALDI, Carrefour, Auchan, Netto, PSD Sklepy Gama, PSH Lewiatan, Market Jan – przestało lub planuje przestać zachęcać klientów do zakupu jaj klatkowych.

Dziękujemy wszystkim firmom, które wzięły udział w badaniu i gratulujemy sieciom, które zajęły podium w rankingu – mówi Maria Madej ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki – Należy pamiętać, że polityka wycofania jaj z chowu klatkowego jest obecnie niezbędną częścią CSR, dlatego mamy nadzieję, że w przyszłym roku w badaniu weźmie udział więcej firm – dodaje Madej.

Coraz więcej polskich konsumentów zdaje sobie sprawę z tego jak wygląda klatkowy chów kur niosek. Zgodnie z badaniami Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat przeprowadzonymi w lutym 2020 r. aż 82% ankietowanych jest zdania, że hodowla klatkowa nie zapewnia kurom odpowiednich warunków do życia. Przekonania Polaków znajdują odbicie w ich codziennych wyborach konsumenckich. Jak pokazują badania Biostat większość Polaków przy zakupie jaj zwraca uwagę na sposób chowu kur – ponad 70% ankietowanych przyznaje, że warunki hodowli kur, od których jajka zamierzają kupić, są dla nich istotne. Podobnie wysoki procent ankietowanych deklaruje gotowość zapłacenia więcej za jajka lub produkty je zawierające pochodzące z ferm zapewniających kurom lepsze warunki.

Polscy konsumenci oczekują także realnych zmian w kierunku poprawy losu kur niosek od marek, które wspierają. Zgodnie z badaniami Biostat ponad połowa (54,5%) Polaków uważa, że producenci żywności, restauracje i sieci handlowe powinny rezygnować z używania jajek z chowu klatkowego. Podobnie ponad połowa (58,3%) Polaków oczekuje, że firmy będą spełniać swoje publiczne zobowiązania w zakresie poprawy dobrostanu zwierząt.

Polacy chcą lepszego życia dla kur niosek, co odzwierciedlają kolejne badania – mówi Maria Madej – W badaniu przeprowadzonym przez Centrum Badania Opinii Społecznej z września 2018 roku 35% ankietowanych przyznało, że największą uwagę zwraca na sposób chowu kur, co oznacza trzykrotny wzrost od 2006 roku, z 13% do 35%. Podobne nastroje są widoczne w całej Unii Europejskiej – według Eurobarometru z 2016 roku aż 90% obywateli Unii pragnie poprawy ochrony zwierząt, a projekt Europejskiej Inicjatywy Obywatelskiej proponujący całkowity zakaz stosowania klatek w hodowli zwierząt gospodarskich poparło ponad 1,5 miliona Europejczyków. Jeśli firmy chcą wyjść naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, muszą uwzględnić dobrostan zwierząt w swojej działalności – podsumowuje Madej.

Pełny ranking jest dostępny do pobrania pod tym linkiem, a pełna lista firm, które zadeklarowały wycofanie jaj z chowu klatkowego jest dostępna pod tutaj.

Fot: Konrad Łoziński

Jeśli nie zaznaczono inaczej, materiał nie może być powielany bez zgody redakcji.

Discover more from Zielone Wiadomości

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading